Ta vare på øynene dine

Veldig mange av oss tilbringer gjerne 8 timer dagen foran en dataskjerm.Det er ikke sunt for hverken øyne eller hode. Hva kan du gjøre for å ta bedre vare på synet og kroppen din når du har stillesittende jobb?

Ikke mindre enn 2 av 3 nordmenn må bruke briller på jobb og 65% av alle yrkesaktive brule store deler av dagen forann en dataskjerm? De siste ti årene har stadig flere begynt å jobbe foran PC, og dette er uten tvil med på å gi mange av oss både trette øyne og hodepine.

Såre øyne og hodepine

Men det finnes mye man kan gjøre for å forhindre både trette øyne og hodepinen, om man bare vet om det. Man kan også få støtte fra arbeidsgiver til dette om det er nødvendig. Arbeidsmiljøloven sier at alle som arbeider ved dataskjermen en betydelig del av dagen, skal få tilbud om synsprøve og få tilpassede databriller. Men hva er de vanligste problemene som mange opplever når de sitter for lenge foran datamaskinen hver dag? 

  • Tørrhet, svie og kløe i øynene ved en lang dag foran dataskjermen
  • Tretthet i øynene etter en lang arbeidsdag
  • Stive skuldre og anspenthet på slutten av dagen
  • Konsentrasjonsproblemer
  • Hodepine og tåkesyn

Hodepine

Avlastning er viktig

Det er viktig å ha avlastning for både syn og kropp slik at du kan fungere optimalt gjennom hele arbeidsdagen uten å føle deg elendig når du kommer hjem. En måte å fordhindre dette på er ved bruk av databrille.

En databrille har andre styrker og glassløsninger enn de brillene man bruker til vanlig. Brillene er tilpasset gjennom styrke og glassløsning slik at du kan se skarpt når du jobber på datamaskinen. Mange mener det er nødvendig for å ha komfortabelt syn i arbeidet.

En annen mulighet for å lette arbeidet ditt, er å bruke kontaktlinser, gjerne med god fuktighet slik at du ikke blir tørr i øynene i løpet av dagen. Husk å ha jevne pauser og varier oppgavene dine gjennom dagen, slik at du ikke sitter for lenge i ro om gangen. Jobber du på bærbar pc er det lurt å ha en arbeidsavstand på 40-50 cm, og jobber du på stasjonær pc er det mellom 50 og 70 cm. Varier lysnivå og blending og sørg for at du unngår reflekser i skjermen. Det kan også være lurt å vurdere hvilken skjerm du jobber på, det sies at en CRT skjerm eller LCD skjerm er det mest gunstige.

Små endringer i kosthold

Men du kan også gjøre noen små endringer i kostholdet som styrker og beskytter øynene dine mot lyset fra dataskjermen. En måte å styrke synet på er å få i seg mye grønt med stoffet lutein som er en antioksidant i karotenoid-familien og finnes i fargesterke grønnsaker som grønnkål, avokado, spinat, brokkolo, erter og mais.

Det finnes med andre ord mye du kan gjøre selv, for å bedre din arbeidshverdag slik at du ikke får problemer med syn og hodepine.